Mindfulness on tietoista hyväksyvää läsnäoloa. Se on taito, jonka me kaikki jo osaamme, mutta välillä se unohtuu tai hukkuu työkalupakistamme elämän kiireisiin.

Mindfulness-harjoittelu auttaa meitä kohtaamaan ajatukset, tunteet ja elämän tilanteet hyväksyvällä asenteella ja täydesti eläen. Hyväksyminen ei tarkoita alistumista tai passiivisuutta – päinvastoin, se tarkoittaa turhasta tosiasioiden vastustamisesta irti päästämistä, jotta saamme parhaan energian suunnattua käsillä olevaan hetkeen, esimerkiksi työtehtävään. Vaikka mindfulnessin juuret ovat idän mietiskely ja meditaatioperinteissä (buddhalaisuus), se ei liity uskontoon.

Mindfulness työssä kiteytettynä:

  • taitoa keskittyä ja olla läsnä kussakin työtehtävässä – yksi kerrallaan!
  • työkaluja stressin kanssa olemiseen, siihen suhtautumiseen terveellä tavalla ja siitä irti päästämiseen
  • tietoisuutta omasta energiatasosta ja vireystilasta sekä harjoituksia, jotka vahvistavat omaa jaksamista
  • palautumista ja uusiutumista kuormittavista tilanteista ja työpäivistä
  • harjoituksia, jotka tieteellisten tutkimustenkin perusteella auttavat elimistömme toimintaa, hyvinvointia ja immunipuolustusta monin eri tavoin
  • aivojen magneettikuvaus tutkimuksissa on huomattu, että mindfulness-harjoitukset rauhoittavat mantelitumakkeiden (aivojen hälytyskeskus) toimintaa ja sitä kautta auttavat aivojamme pysymään toimintakykyisinä haastavissa tilanteissa

Toki samoja hyötyjä voi saada aikaan monilla erilaisilla tavoilla esimerkiksi urheilemalla. Ja kuten urheilussa hyödyt konkretisoituvat vasta harjoittelun myötä.

Mitä nämä mindfulness-harjoitukset sitten ovat? Ne voivat olla hyvinkin lyhyitä (muutamista sekunneista pariin minuuttiin) tai pidempiä (20-60 min) harjoituksia, joissa pidetään huomio tässä hetkessä eri aistien kautta hyväksyvällä ja neutraalilla asenteella.

Aivan kuin olisimme oman kehon ja mielen sekä ympäristömme kiinnostuneita tutkijoita. Erään tutkimuksen mukaan melkein puolet ajastamme ajatukset harhailevat tulevassa ja menneessä – mindfulness opettaa aivojamme kiinnostumaan juuri tästä hetkestä uudestaan ja uudestaan. Lapsena osasimme tämän taidon tosi hyvin!

Tervetuloa oppimaan lisää Oppiassa tarjolla oleviin koulutuksiin ja webinaariin!

Lue lisää luokkakoulutuksesta: Mindfulness – työkaluja uneen, palautumiseen ja työkyvyn vahvistamiseen

Ilmoittaudu maksuttomaan webinaariin! Tarjolle tulee myös jälkitallenne! WEBINAARI: Mindfulness – työkaluja uneen, palautumiseen ja työkyvyn vahvistamiseen

aleksi_litovaara
Aleksi Litovaara

Kirjoittaja on ammatiltaan Mindfulness Coach ja Keynote-puhuja.