Onko yrityksesi kasvanut kovaa vauhtia? Ja tavoite on tulevaisuudessakin varmistaa kannattava kasvu ja yrityksesi arvon nousu? Jos näin on, jonakin päivänä olet tilanteessa, jossa sinun on jälleen tehtävä strategisia valintoja kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Jonakin päivänä tarvitset entistä paremman systematiikan, myynnin ja johtamisen prosessit sekä mittarit. Jonakin päivänä sinun on nostettava jälleen johtaminen aivan uudelle tasolle yrityksessäsi.

Parempi aloittaa työ jo tänään, eikä vasta jonakin päivänä. Silloin työ voi olla huomattavasti vaikeampaa ja kalliimpaa – tai jopa myöhäistä. Silloin voit joutua tekemään sen pakosta ja se ei todellakaan ole paras konsultti. On aina parempi kehittää asioita etukenossa ja tilanteessa, jossa on enemmän vapauksia valita. Pakkotilanteessa näin ei aina ole.

Myyntiorganisaatio on yrityksesi kannattavan kasvun ja arvon kasvattamisen kannalta kriittinen toiminto

Yrityksen arvo määräytyy sen mukaan, kuinka hyvin se kykenee kasvamaan ja tekemään kannattavaa liiketoimintaa pitkällä tähtäimellä. Yrityksen ja liiketoiminnan arvoon vaikuttavia tekijöitä on toki monia, mutta yksi keskeinen tekijä on myyntiorganisaatio.

Myyntiorganisaation voidaan hyvällä syyllä sanoa olevan yksi jokaisen yrityksen kriittisistä toiminnoista, sillä se tuo rahaa taloon. Jos myyntikoneisto yskii, kärsii yrityksen tuloksentekokyky. Ja toisinpäin, kun myyntikoneisto on viritetty huippuunsa, yritys voi tehdä rahaa myös haastavassa markkinassa ja näin kasvattaa arvoaan. Myyntitoiminto myös maksaa, joten johdon on syytä pyrkiä varmistamaan että se saa sijoittamilleen resursseille tuottoa.

Myyntistrategia, myyntiprosessit ja myynnin johtaminen korostuvat kasvuyrityksessä

Myyntistrategia antaa suunnan ja kertoo mistä kasvu tehdään. Myyntistrategiassa linjataan mihin aikaa, resursseja ja toimenpiteitä panostetaan ja mihin ei. Myynnin prosessit takaavat toiminnan tehokkuuden ja mitattavuuden, mahdollistavat sen, että uudet myyjät saadaan nopeasti tulosvauhtiin (ja kannattaviksi) ja ne säästävät aikaa.

Ammattimaisella myyntijohdolla on hyvä näkyvyys ja eteenpäin ja se kykenee ennakoimaan tulevia tuloksia faktapohjaisesti. Ammattimainen myyntijohto kehittää toimintoja ja osaamista, rakentaa hyvää kulttuuria, jossa ihmiset loistavat.

Tule mukaan Kasvun johtamisen webinaariin!

Kun kasvu ja sen johtaminen kiinnostavat, tervetuloa mukaan webinaariin torstaina 22.3.2018 klo 9. Avaan silloin lisää näistä teemoista – erityisesti kasvuyrityksen näkökulmasta. Saat avaimia kasvun johtamiseen, jotta voit varmistaa oman osuutesi markkinan kasvusta. Lisätietoja ja ilmoittautuminen webinaariin Oppia.fi – Oppimisen verkkokaupassa: WEBINAARI: Kasvun johtaminen – varmista oma osuutesi markkinan kasvusta

petri_maliranta
Petri Maliranta

Kirjoittaja on Sales Performance Consulting -tiimin vetäjä ja seniorikonsultti Mercuri International Oy:ssä. Petri Maliranta on myynnin kasvu- ja muutoshankkeiden asiantuntija. Petrillä on käytännönläheinen ote ja rautainen systematiikka kasvuhakuisten ja -haluisten yritysten ja organisaatioiden kehittämiseen yhdessä asiakkaan johdon kanssa. Verkostoidu Petrin kanssa LinkedInissä.