Neuvottelun luonteisiin tilanteisiin törmää lähes päivittäin. Kyseessä ovat usein ”pienet” asiat, joita ei edes miellä neuvotteluksi.  Tässä muutamia esimerkkejä siitä, miten pääset harjoittelemaan arjen neuvottelutaitoa.

Opi tunnistamaan arjen neuvottelutaitoa vaativia tilanteita

Ostat ruokakaupasta tuotteen, jonka parasta ennen päivämäärä on jo ohi. Maksat täyden hinnan, joten oletat tuotteen olevan kunnossa. Et huomaa tarkistaa päiväystä kaupassa. Kotona sitten toteat tapahtuneen. Mitä teet? Voit antaa asian olla ja heittää tuotteen roskiin. Tai — voit palauttaa tuotteen ja saada uuden tilalle. Tämä ratkaisu on valintasi — kuinka pyrit tämän konfliktin ratkaisemaan. Oma kokemukseni on, että vanhentuneen maitopurkin saattaa heittää roskiin, mutta korkkivikaisen viinipullon jo palauttaa takaisin kauppaan.

Tee aloitteita ja ehdota myös tavanomaisesta poikkeavia ratkaisuja

Olimme kesällä perheen kanssa Amsterdamissa lomamatkalla. Tarkoitus oli mennä kanavaristeilylle. Hinnaston mukaan vaihtoehtoja oli useita. Päivälippu maksoi 23 € per henkilö, 24 tunnin lippu 26 € per henkilö ja perhelippu 24 tuntia 60 € per perhe (2 aikuista+2 lasta). Meitä oli 3 henkeä, kaikki aikuisia. Kello oli jo 15.30 ja viimeinen risteily kulkisi noin klo 19, joten piti miettiä mitä tehdään. Menin lipputiskille ja sanoin haluavani ostaa perhelipun. Se ei kuitenkaan käynyt, koska emme täyttäneet kriteeriä 2 aikuista ja 2 lasta. Saimme kuitenkin päivälipun hinnalla 24 tunnin liput. Pienen rahallisen säästön lisäksi saimme siis käyttöaikaa koko vierailumme ajaksi, jolloin ehdimme kiertää muutaman reitin. Lipulla pystyi matkustamaan myös raitiovaunulla, joten se osoittautui oikein hyväksi ostokseksi. Hyvä lopputulos saatiin, koska otin aloitteen ja ehdotin normaalista poikkeavaa ratkaisua. Onnistumisesta ei tietenkään ollut varmuutta, mutta kannatti kokeilla.

Arjen neuvottelutaitoa kannattaa kokeilla ja oppia

Kolmas hyvä esimerkki oli hiihtolomalla Dubaissa. Basaarissa oli tarjolla erilaisia huiveja. Myyjän kanssa kävimme keskustelua hinnasta. Kun ei päästy yksimielisyyteen, tarjosin lopulta 20 % pyyntihinnasta. Myyjä vähän nyrpisti naamaansa, joten päätimme lähteä kaupasta pois. Myyjä tuli kuitenkin peräämme ovelle ja sanoi ok. Kaupat syntyivät. Sinällään hyvä, mutta toisaalta kyllä harmitti, sillä edellisessä liikkeessä oli maksettu matkaoppaan ohjeen mukaan 50 % pyyntihinnasta.

Kannattaa siis avoimin mielin miettiä, mitä voi saavuttaa pienissäkin arkielämän tilanteissa. Yllättävän usein yllättyy positiivisesti.

Osallistu Kai Tihilän ja Toni Hinkan vetämään maksuttomaan webinaariin ”Huippuneuvottelijan tärkeimmät taidot” pe 9.2.klo 8.15-8.45. Ilmoittaudu tästä! 

kai_tihila
Kai Tihilä


Kirjoittaja on johtamisen ammattimentori CxO Professional Oy:ssä ja neuvottelutaitokouluttaja.