”Jokainen työpäivä oli kuin pieni kuolema”, kuvaili eräs haastateltava tilannetta, kun hän oli irtisanoutunut työstään ilman tietoa seuraavasta. Kommentti pisti minut mietteliääksi. Päätin omalta osaltani pitää huolta siitä, että ymmärrän vaihtaa työpaikkaa siinä vaiheessa, kun vielä jaksan hymyillä – edes vinoon. Mietin myös sitä, miten itse pystyisin vaikuttamaan siihen, ettei kukaan henkilö omasta organisaatiostani kuvailisi työtään meillä noin.

(Pieleen menneen) rekrytoinnin todellinen hinta

Rekrytointi on yksi isoimmista investoinneista, johon kannattaa aidosti panostaa. Kuinka usein voit itsenäisesti päättää esimerkiksi 35 000 euron investoinnista, jonka tiedät päätyvän yritykselle tappioksi? Kuinka paljon yrityksesi täytyy myydä lisää, jotta epäonnistuneen rekrytoinnin ja huonosti hoidetun perehdytyksen takia tappioksi koituneet 35 000 euroa saadaan katettua?

Harvoin tulee edes laskettua kaikkia kuluja, jotka aiheutuvat epäonnistuneesta rekrytoinnista. Rekrytoinnin todelliseen hintaan täytyy laskea valmistelut, haastatteluihin käytetty aika, markkinointikulut, ehkäpä rekrytointifirman kulut ja palkkakulut. Tähän lisänä vielä sivukulut, kun työntekijä päättää koeajalla jättää yrityksen joko omasta tai työnantajan tahdosta. Myös perehdyttäjien käyttämällä ajalla on aina hintalappu ja perehdyttämiseen käytetty aika aina pois jostain muusta. Kaikista tehottominta ja kalleinta on toki se, ettei henkilöä kukaan perehdytä ja uusi tulokas joutuu etsimään itse tiedon periaatteella ”Katso sieltä intrasta tai mapista.”

Toki joskus olen joutunut itsekin myöntämään, että emme osanneet kertoa riittävän tarkasti yrityksemme toimintamallia tai emme itse osanneet riittävästi arvioida, millaista henkilöä organisaatiomme tarvitsee. Olen törmännyt myös sellaiseen asenteeseen, että yritys valitsee ja hakija vikisee. ”It takes two to tango” – ainakin jos hakija on henkilö, jolla on sellaista osaamista, jolla on kysyntää markkinoilla. Kuka toisaalta haluaa sellaisen työntekijän, jota kukaan muu ei halua?

Älä palkkaa toista sinua

Haluamme usein palkata hyviä tyyppejä –  oletko koskaan ajatellut, että sinun näkemyksesi hyvästä tyypistä voikin olla melko lailla oma peilikuvasi? Meistä jokainen varmasti haluaa saada toimivan tiimin ja siihen ihmisiä, jotka saavat liiketoiminnan rokkaamaan ja luovat hyvää fiilistä. Olen itsekin palkannut tiimiini itseni ”peilikuvan”, koska hän heti ymmärsi, miten ajattelen. Erityisesti minua viehätti se, ettei henkilö stressaantunut, vaikka teimme asioita todella nopealla syklillä ja joskus jopa ”ryntäsimme” eteenpäin, vaikka ei ihan vielä tiedetty, mihin ollaan menossa. Sen sijaan, minun olisi todennäköisesti kannattanut rekrytoida henkilö, joka vaatisi minulta tarkempaa analyysia ja hoitaisi asiat myös loppuun. Tasapaino on tärkeää: ei jäädä liian kauaksi vatuloimaan, vaan uskalletaan kokeilla ja myös myöntää, että tämä toimintamalli ei toiminutkaan.

Kaksi asiaa, mitä rekrytointi on minulle henkilökohtaisesti opettanut, kun olen palkannut ihmisiä omaan tiimiin: Ensin speksaa tarkasti, mitä ominaisuuksia tiimissä pitää vahvistaa, mitä erityisesti tulevaisuudessa tarvitaan ja etsi tämän kriteerin täyttäviä kandidaatteja. Toiseksi ota tiimi mukaan haastattelemaan – ainakin loppusuoran kandidaatit. Se on kaikkien etu. Hakijan on hyvä tutustua tuleviin kollegoihinsa ja tiimiläiset sitoutuvat aivan eri lailla uuden henkilön perehdyttämiseen, koska ovat itse päässeet vaikuttamaan tulevan kollegansa valintaan. Tämän lisäksi useampi henkilö pystyy arvioimaan henkilön soveltuvuutta yrityksen arvoihin ja toimintatapaan.

Pomon pakki henkilöstökouluttamisessa -moduulikoulutukset alkaa

Tule keskustelemaan aiheesta lisää Oppia.fi koulutuskumppani Careerjoyn järjestämiin uutuusmoduulikoulutuksiin! Syksyllä toteutettavassa ”Pomon pakki henkilöstöjohtamisessa” -kurssikokonaisuudessa rekrytointi ja perehdyttäminen on yksi suoritettavista moduuleista. Kolmen tunnin valmennuksen tavoitteena on antaa sinulle sellaiset työkalut, että vältät pahimmat mokat, löydät tiimiisi oikeat osaajat ja kaikki, jotka jäivät rannalle tässä rekrytoinnissa, pitävät yritystäsi houkuttelevana työnantajana jatkossakin. Kurssikokonaisuus julkaistaan tällä viikolla!

kristiina_pihlaja
Kristiina Pihlaja

Kirjoittajalla on kokemusta rekrytoinneista trukkikuskista talousjohtajaan kolmelta vuosikymmeneltä ja hän on myös kouluttanut esimiehiä eri yhteyksissä onnistuneen rekrytoinnin saloihin.