Oppia.fi perustettiin vuosi sitten. Halusimme rakentaa oppimisen verkkokaupan, joka palvelee oppijaa verkkokaupan yksinkertaisella logiikalla: nopeasti, helposti ja luotettavasti. Halusimme myös tuoda tarjolle kaikki oppimisen muodot sekä alan parhaat kouluttajat ja konsultit. Oppia.fi – Oppimisen verkkokaupan perustajat Jaakko Kuosmanen ja Petri Kultaranta kertovat, miten Oppia.fi alkoi ja kuinka ensimmäinen vuosi sujui:

”Olemme toimineet koulutusliiketoiminnassa jo yli 10 vuotta. Alalla ei ole näkynyt tuona aikana montakaan innovaatiota. Asiantuntijat, päälliköt ja johto tuskailivat oman ja organisaation osaamisen kehittämisen ja ylläpitämisen kanssa. Kouluttajat ja konsultit tuskastuivat myymisen hankaluuteen. Halusimme kehittää tähän tarpeeseen palvelun, joka ratkaisee palvelun käyttäjän ja palvelun tuottajan ongelmat.

Aloitimme omien koulutuspalveluiden digitalisoinnin jo vuonna 2005. Roskakoriin lensivät mapit ja luentopaperit. Perässä seurasi manuaalinen kurssien hallinta. Näitä korvattiin digitaalisilla välineillä, ja lopulta päädyimme itse rakentamaan oman palvelualustan, koska kaupalliset verkkokaupparatkaisut eivät tukeneet riittävästi palveluiden myyntiä. Tästä kokonaisuudesta rakentui Oppia.fi palvelukokonaisuus. Asiakkaidemme ja kumppaneidemme pyynnöstä lanseerasimme Oppia.fi-palvelun asiakkaiden ja kumppaneiden käyttöön maaliskuussa 2016.

Ensimmäisen vuoden aikana myimme omia ja kumppaneidemme koulutuspalveluita yli kolmen miljoonan euron arvosta yli 500 asiakasorganisaatiolle. Rekisteröityneitä oppijoita meillä on palvelussa jo yli 7500 oppijaa ja kursseja 500. Kasvu on jatkunut myös voimakkaana.

Oppia.fi kasvun takana on yksinkertainen ja toimiva liiketoimintamalli. Asiakkaat ovat valmiita vaihtamaan vanhan, raskaan ja kalliin hankintamallinsa Oppia.fi:n tarjoamaan nopeaan ja ketterään maailman helpoimpaan puitesopimukseen. Koulutuskorteista etukäteen maksaminenkaan ei enää asiakkaita innosta. Kouluttajat ja konsultit ovat ottaneet innolla vastaan uuden kanavan, jolla myymisen ja hallinnon kustannukset on saatu murto-osaan. Todellisia voittajia ovat olleet oppijat. Verkkokaupasta tilaaminen on helppoa ja yksinkertaista. Asiakkaan työsähköpostiin perustuva domain-perusteinen kirjautuminen mahdollistaa asiakaskohtaisen hinnoittelun. Näin Oppia.fi:n yli 50 koulutuskumppania ovat voineet sopia kaikkien omien asiakkaidensa kanssa asiakaskohtaiset hinnat, ja näin asiakkaat ovat voineet varmistua, että he maksavat palveluista oikean markkinahinnan.

Kehitämme palvelua kahden viikon sprinteissä. Tämä nopea kehityssykli on mahdollistanut asiakaslähtöisen kehittämisen ja on yksi onnistumisemme kulmakivistä. Saamme viikoittain uusia koulutuskumppaneita ja koulutustarjontamme laajenee koko ajan. Näin täytämme yhä paremmin ”Meiltä löytyy kaikki” -asiakaslupauksemme.

Oppiminen monimuotoistuu ja Oppia.fi vastaa myös tähän tarpeeseen. Oppia.fi:n kautta löydät ammattilaistapahtumat, luokkahuonekoulutukset, etäkoulutukset, verkkokurssit, webinaarit ja muun tarvittavan digitaalisen sisällön. Yhdistämme ensimmäisenä toimijana globaalit koulutuspalvelut ja parhaat paikalliset kouluttajat. Näin asiakkaamme saavat nauttia parhaat osat molemmista maailmoista.”

Katso Oppia.fi video ja opi lisää 98 sekunnissa, kuinka palvelu toimii!

Ota meihin yhteyttä niin kerromme Oppia.fi-palvelusta lisää:

kuosmanen_jaakko_200x200

 

Jaakko Kuosmanen, toimitusjohtaja, Wakaru Oy
+358 40 728 5870
jaakko.kuosmanen@wakaru.fi