Ammattilaiselta ammattilaiselle - Tarinoita yli 200 kouluttajakumppanin verkostolta

Asiakaspalvelu, Asiakaspalvelu / Service Desk / Contact Center, Palvelujohtaminen, Projektijohtaminen, Tuottavuus ja työn ilo, Yleinen

Rakenna dialogilla luottamusta ja yhteistä ymmärrystä

Dialogi – se vielä heikosti hyödynnetty keino luoda ymmärrystä erilaisista näkökulmista ja tilanteista sekä luoda sitoutumista yhteiseen tulevaisuuteen.

Onko haasteenasi

  • luoda yhteistä ymmärrystä uudesta strategiasta?
  • parantaa luottamusta tiimissäsi?
  • kehittää yhteistyötänne paremmaksi kumppaneidenne kanssa?
  • ymmärtää muuttuvan toimintaympäristön vaikutukset yrityksellenne tai asiakkaillenne?

Lista voisi jatkua loputtomiin. Kiireessä näitä asioita voi olla haasteellista muuttaa. Tarvitsemme välillä pysähtymistä jonkin aiheen äärelle, voidaksemme yhdessä pohtia asioita rauhassa ja ymmärtää.

Erätauko–dialogimenetelmä on uusi tapa mahdollistaa pysähtyminen jonkin aiheen äärellä ja ihmetellä sitä. Mitä se tarkoittaa, miten se näkyy, millainen vaikutus sillä on meihin ja sidosryhmiimme? Millaista kokemusta meillä on tämän tyyppisistä tilanteista aiemmin?

Erätauon avulla voit tuoda erilaisista lähtökohdista tulevia ihmisiä yhteen keskustelemaan tasavertaisesti aiheestasi. Se sopii erinomaisesti tilanteisiin, joissa halutaan ymmärtää aihetta syvemmin. Yksimielisyyttä ei haeta, vaan ymmärrystä, joka helpottaa ratkaisevasti oikeanlaista päätöksentekoa yrityksissä tai yhteisöissä. Parhaimmillaan piilevät ja tärkeät asiat tulevat esiin, joita muuten olisi vaikea huomata tai ne huomataan liian myöhään.

Erätauon hyötyinä ovat mm. empatia ja luottamus yhteisössä kasvavat, ymmärrys käsiteltävästä aiheesta syventyy, haasteiden ennakointi ja ristiriitojen ratkaisu helpottuvat, erilaisia ratkaisuvaihtoehtoehtoja, erilaisten osallisten päämääriä ja päätöksentekoon vaikuttavia näkökulmia tulee esiin ja ymmärrys laajenee.
(Lähde: SItraFund)

Menetelmä toimii monenlaisissa tilanteissa. Palautteita Erätauko–dialogeista:

”Paras kick-off tilaisuus ikinä. Olipa hyödyllistä ja voimaannuttavaa keskustella asioista ihan eri tavalla kuin ennen. Tuntui, kuin olisimme nuotiopiirissä puhumassa työasioista.”

Haluaisitko oppia Erätauko – fasilitoijaksi tai oppia keinoja rakentaa avointa ja rakentavaa vuoropuhelua tärkeistä aiheista? Osallistu Erätauko- fasilitoijan koulutukseen 20.3.2020 klo 9:30 – 16 Helsingissä!

Tutustu tästä koulutukseen ja ilmoittaudu mukaan

 

 

 

 

 

 

 

Kirjoittaja:
Tarja Eloranta
muutosvalmentaja, fasilitoija, esimiesvalmentaja, coach, KM
www.kmfuture.fi
p. 045 2275021, tarja.eloranta@kmfuture.fi