Oppia.fi - blogi

Ammattilaiselta ammattilaiselle – Tarinoita yli 200 kouluttajakumppanin verkostolta

Yleinen

Viisi asiaa, jotka ITIL:ssä korjaantuvat version 4 myötä

ITIL 4

Maailman suosituin palvelunhallinnan viitekehys ITIL uudistuu.  Alkuvuodesta esiteltiin jo peruskurssi ITIL 4 Foundation, josta on saatavilla myös samanniminen kirja. Tänä syksynä julkaistaan uusi Managing Professional Transition -kurssi, joka on tarkoitettu version 3/2011 intermediate -kursseja 17 opintopisteen edestä suorittaneille (tai aikoinaan v2-v3 transitiokurssin käyneille).  Siitä löydät lisätiedot ja aikataulut Oppiasta.

Myöhemmin tänä vuonna julkaistaan myös ITIL 4 Create, Deliver and Support sekä  ITIL 4 Direct, Plan and Improve. Näistä kursseista ilmestyvät tiedot Oppiaan pikapuoliin. Ensimmäinen toteutus järjestetään jo joulukuussa 2019.

Mitä uutta ITIL-uudistus tuo tullessaan?

ITIL:n aikaisempi versio on ollut hyvä ja sen kuvaamat prosessit ovat edelleenkin käyttökelpoisia. Se on myös olennaisessa roolissa (kyvykkyyksien muodossa) osana uutta versiota. Uudessa versiossa eniten on kehittynyt ajattelutapa, kuten Foundation -kurssin käyneet ovat huomanneet. Tulevien jatkokurssien sisällössä tartutaan moneen uuteen näkökulmaan ja tarjotaan monia uusia ja tuttuja työkaluja palvelunhallinnan kontekstiin sovitettuna. Version 3:n puutteista ainakin seuraaviin tartutaan:

  1. Asioiden ratkaiseminen ei aina tarvitse lisää kontrollia ja määrämuotoisuutta. Lean-filosofia on hyödyllinen, kuten mm. DevOps on osoittanut.
  2. Palveluita tulee suunnitella käyttäjän näkökulmasta. Käyttäjien ajatusmaailman ymmärtäminen asiakkaiden lisäksi on hyvä lähtökohta, kuten palvelumuotoilu on osoittanut.
  3. IT ei ole erillinen saarekkeensa. Vaikka lähes kaikki palvelut toimivat ja kehittyvät IT:n varassa, vaihtelee  IT:n rooli yrityksittäin osana asiakkaan tavoitteiden saavuttamista. Organisaation ketteryyttä ja IT:n roolia on hyvä huomioida ja tarvitaan uusia näkökulmia.
  4. Organisaatiot ovat oman ajattelutapansa kahleissa. Saavuttaakseen kyvykkyyden tuottaa palveluita asiakkaiden tavoitteiden näkökulmasta organisaation tarvitsee usein muuttua, mikä taas vaatii paljon uusia ajattelu- ja toimintamalleja organisaatiossa työskenteleviltä ihmisiltä.
  5. Työn ohjaus itsessään Leanin periaatteita hyödyntäen on oma taiteensa parhaine käytäntöineen. Moni on miettinyt ja ratkaissut miten työjonoja ja työkuormaa hallitaan palveluita tuotettaessa. Aihealue kaipaa konkreettisempaa opastusta.

ITIL 4 -jatkokurssit sisältöineen tulee tarjoamaan paljon timantiksi jalostettuja ideoita ja vinkkejä palveluiden sekä niitä tuottavien organisaatioiden ja ihmisten johtamiseen. Tervetuloa webinaareihin ja kursseille kuulemaan lisää. Nähdään myös itSMF:n vuosikonferenssissa 3.10.2019 Helsingissä!

Tutustu myös:
Ilmainen webinaari 4.10. klo 14:00-15:00:  ITIL 4:n uusimmat uutiset
Ajankohtaiset ITIL-koulutukset Oppiassa

Kirjoittaja Lari Peltoniemi toimii ITIL 4 -kouluttajana ja työskentelee Senior Consultant:na Wakaru Oy:ssa.

 

Comments are Closed