Maailman suosituin palvelunhallinnan viitekehys ITIL uudistuu. Alkuvuodesta esiteltiin jo peruskurssi ITIL 4 Foundation, josta on saatavilla myös samanniminen kirja. Tänä syksynä julkaistaan uusi Managing Professional Transition -kurssi, joka on tarkoitettu version 3/2011 intermediate -kursseja 17 opintopisteen edestä suorittaneille (tai aikoinaan v2-v3 transitiokurssin käyneille). Siitä löydät lisätiedot ja aikataulut Oppiasta.
Myöhemmin tänä vuonna julkaistaan myös ITIL 4 Create, Deliver and Support sekä ITIL 4 Direct, Plan and Improve. Näistä kursseista ilmestyvät tiedot Oppiaan pikapuoliin. Ensimmäinen toteutus järjestetään jo joulukuussa 2019.
Mitä uutta ITIL-uudistus tuo tullessaan?
ITIL:n aikaisempi versio on ollut hyvä ja sen kuvaamat prosessit ovat edelleenkin käyttökelpoisia. Se on myös olennaisessa roolissa (kyvykkyyksien muodossa) osana uutta versiota. Uudessa versiossa eniten on kehittynyt ajattelutapa, kuten Foundation -kurssin käyneet ovat huomanneet. Tulevien jatkokurssien sisällössä tartutaan moneen uuteen näkökulmaan ja tarjotaan monia uusia ja tuttuja työkaluja palvelunhallinnan kontekstiin sovitettuna. Version 3:n puutteista ainakin seuraaviin tartutaan:
- Asioiden ratkaiseminen ei aina tarvitse lisää kontrollia ja määrämuotoisuutta. Lean-filosofia on hyödyllinen, kuten mm. DevOps on osoittanut.
- Palveluita tulee suunnitella käyttäjän näkökulmasta. Käyttäjien ajatusmaailman ymmärtäminen asiakkaiden lisäksi on hyvä lähtökohta, kuten palvelumuotoilu on osoittanut.
- IT ei ole erillinen saarekkeensa. Vaikka lähes kaikki palvelut toimivat ja kehittyvät IT:n varassa, vaihtelee IT:n rooli yrityksittäin osana asiakkaan tavoitteiden saavuttamista. Organisaation ketteryyttä ja IT:n roolia on hyvä huomioida ja tarvitaan uusia näkökulmia.
- Organisaatiot ovat oman ajattelutapansa kahleissa. Saavuttaakseen kyvykkyyden tuottaa palveluita asiakkaiden tavoitteiden näkökulmasta organisaation tarvitsee usein muuttua, mikä taas vaatii paljon uusia ajattelu- ja toimintamalleja organisaatiossa työskenteleviltä ihmisiltä.
- Työn ohjaus itsessään Leanin periaatteita hyödyntäen on oma taiteensa parhaine käytäntöineen. Moni on miettinyt ja ratkaissut miten työjonoja ja työkuormaa hallitaan palveluita tuotettaessa. Aihealue kaipaa konkreettisempaa opastusta.
ITIL 4 -jatkokurssit sisältöineen tulee tarjoamaan paljon timantiksi jalostettuja ideoita ja vinkkejä palveluiden sekä niitä tuottavien organisaatioiden ja ihmisten johtamiseen. Tervetuloa webinaareihin ja kursseille kuulemaan lisää. Nähdään myös itSMF:n vuosikonferenssissa 3.10.2019 Helsingissä!
Tutustu myös:
Ilmainen webinaari 4.10. klo 14:00-15:00: ITIL 4:n uusimmat uutiset
Ajankohtaiset ITIL-koulutukset Oppiassa
Kirjoittaja Lari Peltoniemi toimii ITIL 4 -kouluttajana ja työskentelee Senior Consultant:na Wakaru Oy:ssa.