Saatko tarpeeksi liidejä verkkosivustosi kautta?

Tutkimukset kertovat, että noin 40 – 60% ihmisistä poistuvat verkkopalvelun ensimmäiseltä sivulta (bounce rate) tutustumatta sen tarkemmin sisältöön. Täältä voi lukea lisää!

Jotkut kävijöistä ovat tulleet sivuille vahingossa, mutta paljon on myös niitä, jotka ovat oikeassa paikassa, mutta joita yritys ei pysty houkuttelemaan tutustumaan palvelun sisältöön. Syitä on monia; sivulta ei löydy tarvittavat tiedot, navigointi on sekava, teksti on liian pientä, sisältö ei kiinnosta, uskottavuus on nolla jne.

Miksi yrityksen verkkosivuillaan usein pääasiallisesti keskittyvät myymään, sen sijaan että pyrkisivät auttamaan verkkokävijöitä

Verkkosivu on yrityksen paras markkinointikanava ja jos huono sisältö tai käytettävyys estää yritystä saamaan sivuston kautta liidejä, on verkkosivun toimivuutta  parannettava.

Viisi tapaa tehostaa verkkosivun toimivuutta liidien kerääjänä

1) KORKEALUOKKAINEN ULKONÄKÖ
Korkealuokkainen ulkonäkö on tärkeä, koska se rakentaa uskottavuutta ja luotettavuutta. Ulkonäköön kuuluu muun muassa että:

  • kuvat heijastavat yritystäsi, erottelevat sinut kilpailijoista ja ovat kiinnostavia. Amerikkalaisista kuvapankeista ostetut hymyilevät ihmiskuvat voi tässä vaiheessa unohtaa.
  • sisältöä esitellään myös graafein ja kuvin ja miksei myös videoin. Kuvan on tarkoitus avata lisää asiaa, helpottaa asian ymmärtämistä, tms.
  • teksti on helposti luettavaa. Yksinkertainen fontti riittävän iso fontti,  pieni, olisipa pieni fontti miten trendikästä tahansa.
  • teksti on jaoteltu helposti luettaviin lyhyisiin kappaleisiin ja lukemista helpottaviin bullet point – listoihin.
  • otsikoita ja väliotsikoita käytetään runsaasti. Ja jos otsikot sisältävät avainsanoja, se helpottaa myös sisällön löytymistä verkosta.

2) KÄYTTÖMUKAVUUS ON HELPPOUTTA
Käyttömukavuuteen kuuluu osittain yllä olevat asiat, mutta myös helppo, intuitiivinen navigointi.

  • Yksinkertaisuus on kaunista ja ihmiset haluavat nopeasti löytää etsimänsä. Tee mieluummin enemmän alasivuja, jotka on helppo löytää valikoista sen sijaan että täyttäisit sivut kaiken maailman sisällöllä, joka etäisesti kuuluu aiheeseen.
  • Jos tarjontasi on kohdistettu monelle eri kohderyhmälle, kannattaa sisältö jakaa erilaisiin kokonaisuuksiin, josta kohderyhmät helposti löytävät etsimänsä.
  • Yli 60% ihmisistä hakee tietoa verkosta kännykän kautta, joten varmista että sivusto on helposti käytettävissä myös mobiilisti.

3) ASIAKKAAN HYÖDYT ESIIN
Kerrothan varmasti palvelusi hyödyt, etkä itseäsi kiinnostavia ominaisuuksia?

  • Varmista että kerrot lukijalle mikä on tarjoamasi tuotteen tai palvelun hyöty. Tämä kuulostaa itsestään selvyydeltä, mutta ei tarvitse kun käydä katsomassa muutamia yritysten verkkosivuja, huomatakseen että asia ei ole niin yksinkertainen.
  • Hyödyt on tuotava esiin otsikoissa. Otsikoissa ei kannata kikkailla ja toivoa että nokkela lause kyllä houkuttelee lukemaan eteenpäin. Ihmisen keskittymiskyky on banaanikärpästä huonompi, joten lataa vaan kaikki hyödyt otsikkoon, niin varmistat että verkkokävijä ymmärtää mistä puhutaan.

4) SISÄLTÖ ON TÄRKEIN!
Verkkosivullasi kävijät ovat eri kohdissa ostoprosessia. Jotkut yrittävät ymmärtää mitä tarvitsevat, toiset ovat jo siinä vaiheessa että vertailevat palvelujen hintoja ja toimitusehtoja.

Kaikille pitäisi tarjota palvelevaa sisältöä heidän tarpeisiin ja rakentaa heidän mielessään yrityksen asiantuntijuutta.

Voit esimerkiksi:

  • Tarjota oppaita, jossa annat apua tuotteen ostamiseen. Jos myyt hääpukuja, voit näyttää millaiset hääpuvut sopivat minkälaiseen tilaisuuteen, persoonallisuuteen ja minkälaiselle keholle.
  • Demonstroida asiantuntijuuttasi ja ymmärrystäsi kommentoimalla blogissa toimialalla tapahtuvia asioita
  • Jakaa tutkimustuloksia (myös kolmansien osapuolten), joissa käsitellään alaa kiinnostavia asioita
  • Osoittaa ihmisille mistä löytävät lisätietoa alasta ja aiheesta. Vaikka ohjaat heitä oman sivustosi ulkopuolelle, he arvostavat sitä että yrität auttaa heitä.
  • Toteuttaa verkkotyökalun, jonka avulla he esimerkiksi voivat arvioida mikä palveluistasi on juuri sopiva heidän tarpeilleen. Se on ostamisen helpottamista.
  • Kutsua heidät webinaariin tai johonkin muuhun tilaisuuteen. Mielellään ilmaiseen.

5) HELPOTA KONTAKTITIETOJEN ANTAMISTA MAHDOLLISIMMAN PALJON
Kaikki edellinen on tähdännyt siihen, että verkkosivukävijäsi tutustuu palveluusi paremmin. Verkkosivun tärkein tavoite on tavallisesti tuottaa liidejä. Liidit ovat yksinkertaisimmassa muodossaan kontaktitiedot verkkosivuilla kävijöiden kontaktitiedot.

  • Kontaktilomakkeet, jotka toimivat hyvän sisällön saamisen portinvartijoina (esim. webinaarin osallistujalomake, oppaan lataamislomake, jne.), ovat tavallinen tapa hankkia kontaktitietoja
    CTA (Call – to – action) – nappi on tavallisesti napin muodossa esitetty kehotus, joka houkuttelee toteuttamaan tietyn toimenpiteen, kuten esim.: Varaa paikkasi webinaarissamme, Lataa opas, jne.
  • Chat – toiminto, eli boksi, jossa yrityksen edustaja tarjoaa apua tietoa etsivälle, on yhä useamman yrityksen työkalupakissa. Toiminto helpottaa verkkokävijän tiedon etsintää ja rakentaa yrityksen palvelumielikuvaa.
  • Lisäämällä blogiin mahdollisuuden tilata tieto uudesta blogi-postauksesta e-meilitse tai rss-syötteen kautta, saat tietää kuka aiheistasi on kiinnostunut.

 

Riippumatta siitä mitä ihmiset suunnittelevat ostavansa, he aloittavat etsinnän verkosta. Jotta he löytäisivät juuri sinun yrityksesi tarjoaman, eli verkkosivun, on tärkeää että verkkosivu on mahdollisimman toimiva ja tehokas.

Tehosta kotisivujesi toimivuutta ja hanki lisää asiakkaita -koulutus on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat tehostaa yrityksen näkyvyyttä verkossa ja varmistaa, että asiakkaat löytävät yrityksen tuotteet ja palvelut kun he hakevat tietoa verkosta. Kurssilla käydään myös läpi mitä ja minkälaista sisältöä verkkosivuilla on oltava, jotta mahdolliset asiakkaat myös jäävät sivulle tutustumaan yrityksen tarjontaan.

lena_halen
Lena Halén

Kirjoittaja toimii sisältöstrategina ja viestintäkonsulttina, joka perustamassaan sisältömarkkinointitoimisto Contentassa suunittelee ja toteuttaa markkinoinnin- ja mediavaikuttamisen toimenpiteitä eri alojen yrityksille. Hän on kouluttanut hyvän sisällön merkityksestä ja sen tuotannosta lukuisissa organisaatioissa vuodesta 2004.