Ammattilaiselta ammattilaiselle - Tarinoita yli 200 kouluttajakumppanin verkostolta

Asiakaspalvelu / Service Desk / Contact Center, ketterät menetelmät

Atlassian JIRAn kolme puolta

Atlassian JIRAn kolme puolta: työkalu ohjelmistokehitykseen, projektityöskentelyyn ja asiakastukeen

Ohjelmistokehityksen tueksi alun perin suunniteltu Atlassian JIRA on noussut lyhyessä ajassa yhdeksi käytetyimmäksi työkaluksi ohjelmiston suunnitteluun, kehityksen seuraamiseen ja julkaisemiseen.

Sen käyttö ei kuitenkaan rajoitu ohjelmistokehitykseen. Sama työkalu sopii niin projektinhallintaan kuin palvelupyyntöjen käsittelemiseen asiakastuessa. Näitä käyttötarkoituksia varten ohjelmistosta on kaksi eri versiota: JIRA Core ja JIRA Service Desk.

Keskiössä on tiimi, joka työskentelee tietyn tuotteen tai palvelun parissa ja jonka kesken työt jaetaan. Ketterälle ohjelmistokehitystiimille JIRA Software tarjoaa kaiken, mitä esim. Scrum-menetelmän hyödyntäminen vaatii. Lisäksi työkalu on helppo integroida muihin työkaluihin, esim. versionhallintaan (Git, Bitbucket) tai jatkuvan integraation ohjelmistoihin (Jenkins, Bamboo). Näin ohjelmistokehityksen hallinta voidaan keskittää yhteen työkaluun.

JIRAn peruskäyttö JIRA Corella soveltuu myös yleiseen projektin tai liiketoimintaprosessin hallintaan: projektiin liittyvät tehtävät, niihin liittyvät kommentit ja liitteet pysyvät yhdessä paikassa. Tehtäviä voi helposti jakaa henkilöiden kesken ja niille voi asettaa määräpäiviä. Tehtäviin liittyen voi lähettää ilmoituksia tai muistutuksia esim. vastuuhenkilöille. Projektiin tai prosessiin liittyvää työnkulkua on yksinkertaista muokata JIRAssa vastaamaan toiminnan todellista luonnetta.

Nykyisin erityisen suosittu on JIRA Service Desk, josta on tullut merkittävä kilpaileva tuote asiakastuen järjestämiseen. Erityisesti se sopii IT-tuen työvälineeksi tukipyyntöjen hallintaan. Asiakkaille on tarjolla älykäs itsepalvelu, minkä seurauksena tuelle tulevien pyyntöjen määrä vähenee ja siten jättää asiakastuelle enemmän aikaa keskittyä uusiin ongelmiin tai muutoksiin. Tuote on yhteensopiva ITIL-mallin kanssa ja sen mukana tulevat ITIL-pohjat sopivat häiriötilanteisiin, ongelmien ja muutosten hallintaan.

Tervetuloa tutustumaan JIRA-työkaluihin Oppian järjestämillä kursseilla ja hyödyntämään oppeja oman organisaatiosi toiminnassa. Contribyte järjestää JIRAan liittyviä kursseja, joissa kussakin keskitytään eri teemoihin.

JIRAn perusteet ja ylläpito -koulutus 1.11. Helsingissä.

karo_salminen

Karo Salminen

Kirjoittaja on tuotekehityksen työkaluihin keskittynyt konsultti.