Ohjelmistorobotiikkaa kehittävä Merja Fischer oli eilen 7.9.2017 puhumassa Yhteys asiakaspalvelukonferenssin viimeisenä keynotena. Hän pureutui aiheessaan työelämän murrokseen ja erityisesti siihen, miten robotiikka jo nyt muuttaa ihmisten osaamistarpeita. Merja puhui paljon myös suhtautumisesta muutokseen ja miten omaa henkilöstöä voi ja pitäisi voimaannuttaa muutoksen keskellä.
Päällimmäiseksi minulle jäi erinomaisesta esityksestä mieleen Merjan kysymys: “Minkälaisen henkisen jalanjäljen sinä jätät, kun kohtaat ihmisiä?” Mahtava kysymys ja sai pohtimaan palautteen merkitystä.
Olin itse myös puhumassa samassa tilaisuudessa asiakkaan ajan arvosta ja haluaisin kiittää mahtavasta palautteesta sekä avata palautteen merkitystä puhujan näkökulmasta.
Lavalla saat kontaktin ihmisiin: näet hymyt, katseet, nyökkäykset ja muut eleet, jotka antavat palautetta. Niistä esiintyjä saa voimaa ja uskallusta.
Esityksen jälkeen monet tulivat kiittämään ajatuksia herättävästä ja hyvästä esityksestä. Tuntuu hyvältä. Puhujana on usein tehnyt päiviä työtä, jotta esitys olisi mukaansatempaava, ajankohtainen ja kuulijalle merkityksellinen. Ei ole aina ihan helppoa hommaa.
Palautetta on mahtava lukea myös kirjallisena. Kukapa ei haluaisi lukea kommentteja: “Erinomainen esiintyjä. Hauska ja dynaaminen. Ilo kuunnella. Hienosti rakennettu ja upotettu Lean-toiminnan periaatteet”. Ja totta kai yhtä tärkeää on kuulla, mitä voisi parantaa. Miten haastaa itseään vielä enemmän? Rakentavan palautteen antaminen on taitolaji, jossa voi kehittyä parhaiten saadessaan sitä muilta.
Muista siis ensi kerralla, kun annat palautetta, niin jätät myös positiivisen henkisen jalanjäljen, kuten Merjakin esityksessään totesi. Ne tulevat aina takaisin. Laitetaan siis hyvä kiertämään!
Kirjoittaja on sarjayrittäjä, joka innostuu uuden oppimisesta ja opettamisesta. Kotona, töissä ja vapaa-ajalla.
20-vuotista taivaltaan tänä vuonna viettävä Yhteys asiakaspalvelukonferenssi keräsi Helsingin Scandic Parkiin yli 150 asiakaspalvelun ammattilaista 6.-7.9.2017.
www.yhteys.com #Yhteys17
Fonsell
Reblogged this on mfonsell and commented:
Paremman asiakaskokemuksen hengessä – kiitos hyvästä konferenssista ja erinomaisesta kiteytyksestä Petrille!