Ammattilaiselta ammattilaiselle - Tarinoita yli 200 kouluttajakumppanin verkostolta

myynti, Myynti ja markkinointi

Jos ei luottamusta niin ei kauppaa

Hei ystävät,

monesti myyntityössä olevat ajattelevat, että ovat huonoja päättämään kauppoja ja sen takia takia ei taaskaan tullut diiliä. Mutta asialla voi olla myös toinen puoli eli se, että myyntiprosessin tärkeimässä vaiheessa on epäonnistuttu. Nimittäin luottamuksen rakentamisessa. Jos luottamusta ei ole syntynyt niin turha siinä on kauppaakaan pyytää, ja jos tilausta kysyykin niin sitä ei tule.

 

Sillä totuus on se, että luottamuksen rakentaminen ja saaminen auttaa sinua päättämään enemmän kauppoja. Siis silloin kun asiakas tuntee sinut, pitää sinusta ja luottaa sinuun.

 

Siis miten rakennat luottamuksen? Seuraavassa muutamia vinkkejä tiiviissä muodossa:

 

1. Ole asiakkaalle neuvonantaja.

Jos siis tiedät tuotteesi ja/tai palvelusi läpikotaisin ja unohdat myyntitykin viitan niin sinusta tulee enemmän luotettu tiedonantaja kuin asiakkaan rahoja havitteleva peluri.

Se rakentaa luottamusta.

2. Astu asiakkaan saappaisiin / rooliin

Jos tiedät asiakkaan ongelmat läpikotaisin ja kaikki haasteet, joita he kohtaavat niin rakennat luottamusta ja uskottavuutta asiakkaan silmissä.

Olette samalla puolella pöytää ilman turhaa vastakkainasettelua.

Se rakentaa luottamusta.

3. Aikaisemmat kokemukset

Mitä aikaisemmin olet tehnyt, miten olet tehnyt ja kenelle rakentaa uskottavuutta asiakkaan silmissä.

Muista tuoda ne asiat esille.

Se rakentaa luottamusta.

4. Ole tarkkana kehonkielesi kanssa

Yksi asiakin voi tuhota luottamuksesi, nimittäin se mitä kehosi kertoo, miten viestit sillä, mitä mikroilmaisut ja -eleet kertovat huomaamattasi. Onko ristiriitaa sanotun kanssa.

Mieti siis mitä ja miten viestit kropallasi, ilmeilläsi ja eleilläsi siten, että sinusta pidetään ja se tukee sanomaasi.

Se rakentaa luottamusta.

5. Ulkoinen olemus

Tee positiivinen vaikutus pukeutumisellasi. Siis tilanteen mukaan ja mieluummin yli- kuin alipukeutunut. Ja toki muutenkin siistinä.

Se rakentaa luottamusta.

Ja muista myös muu valmistautuminen, siis kotitehtävät kuntoon. Turha siellä asiakkaalla on mitään selitellä.

 

Menestystä myyntiisi!

Veli Inget
Huippumyyntivalmentaja

 

 

 

 

 

 

 

Ja tässä vielä asioita, joilla voit parantaa myyntiäsi:

Huippumyyntivalmennus™ – Katso valmennuksen tiedot Oppiasta!