Ammattilaiselta ammattilaiselle - Tarinoita yli 200 kouluttajakumppanin verkostolta

Johtaminen ja esimiestyö

Onko ympärilläsi idiootteja?

Luitko sinäkin Thomas Eriksonin kirjan ”Idiootit ympärilläni”? Eriksonin väriteoria pohjautuu tunnettujen psykologien, Jungin ja Marstonin teorioihin, kuten myös Extended DISC®-analyysi.

Kirja on herättänyt paljon keskustelua, ja monen mielestä onkin ollut hauskaa esimerkkien avulla tunnistaa kollegoita, ystäviä, asiakkaita ja sukulaisia. Kirjan herättämistä ajatuksista on ollut mukavaa myös yhdessä kavereiden kanssa vitsailla ja heittää työyhteisössä aiheeseen liittyviä letkautuksia aina tilaisuuden tullen. Kirja onkin erittäin viihdyttävä ja helppolukuinen.

Äskettäin juttelin kirjasta erään Matin kanssa. Matti sanoi, että hän ei ollut ihan varma, mikä käyttäytymistyyli häntä parhaiten kuvaa, koska hän oli löytänyt itsestään piirteitä useammasta väristä. Hän koki olevansa ulospäinsuuntautunut, nopea ja tuloshakuinen (punainen), mitä hän piti erittäin hyvinä ominaisuuksina, mutta samalla hän näki itsensä myös tarkkana ja analyyttisenä (sininen).

Matin lähin työkaveri taas on hiljainen, ystävällinen puurtaja (vihreä), jonka Matin mielestä ehdottomasti pitäisi muuttua rohkeammaksi. Kysyin, miten tämä hiljainen henkilö suoriutuu työtehtävistään. Matti meni mietteliääksi. Itse asiassa kollega hoitaa työnsä hyvin. Hän jaksaa kuunnella asiakkaita, jotka ovat vaikeissa tilanteissa, hän on myötätuntoinen ja luotettava sekä ahertaa mielellään rutiinien parissa. Hän on juuri sopiva henkilö tehtäväänsä, mutta Matti oli kuitenkin pitänyt kollegaa hieman ”idioottina”, koska tämä on niin erilainen kuin hän itse. Kerran jututin tätä Matin kollegaa, Heidiä. Heidin mielestä Matti on jyrä, joka keskittyy vain numeroihin ja faktoihin, näkemättä lainkaan ihmisiä.

Keltainen tarvitsee ympärilleen muita värejä

Joskus kuulee myös väitettävän, että juuri extroverteillä on hyvät vuorovaikutustaidot. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen. Vuorovaikuttaminen on nimensä mukaisesti vastavuoroista, vuorotellen vaikuttamista. Siihen liittyy paitsi puhuminen, myös kuuntelu ja empatia.

Tunnen erään erittäin puheliaan ja sosiaalisen henkilön, Lauran (keltainen). Lauralla on paljon ideoita ja hän on kiinnostunut monista asioista. Hänellä tuntuu myös olevan ratkaisu joka asiaan. Hän esittää näitä ratkaisuja kaikille ja on ylpeä nopeudestaan ja nokkeluudestaan.

Olen huomannut monien loukkaantuvan Lauran esittämistä ratkaisuista. Syynä on useinkin se, että Laura ei ole kuunnellut toista henkilöä riittävästi, jotta hän ymmärtäisi, mikä on todellinen tilanne, mitä tämä toinen henkilö arvostaa ja mitä hän on jo kokeillut ongelmaansa. Kun toinen ei tartu Lauran ehdotuksiin, Laura kummastelee hetken, miksi hänen apunsa ei kelpaa, mutta rientää sitten taas eteenpäin, koska hän on yleensä myöhässä.

Laura on loistava ideoija ja hänet kannattaa ottaa mukaan, kun haetaan uusia ajatuksia ja innostusta. Lauralla on kuitenkin sosiaalisuudestaan eli seurallisuudestaan huolimatta puutteita sosiaalisissa taidoissaan. Jotta Lauran aloittamat projektit saadaan maaliin, hän usein tarvitsee ympärilleen sinisiä, vihreitä ja punaisia.

Järjestelmät, sovellukset ja robotit eivät – ainakaan pitkään aikaan – hallitse ihmisen kohtaamista yhtä hyvin kuin toinen ihminen parhaimmillaan. Innovointi, ongelmanratkaisu, asiakaspalvelu, johtaminen ja konsultoiva myyntityö edellyttävät usein jatkuvaa vuorovaikutusta.

Onnistuaksesi vuorovaikutustilanteissa sinun on tunnettava itsesi, jotta tiedät, millainen käyttäytymistyyli sinulle on luontaista ja miten erilaiset ihmiset kokevat luontaisen käyttäytymis- ja kommunikointityylisi.

Jos sinulle on tärkeää nopea tahti ja tuloshakuisuus, mutta johdettavasi haluaa keskustella asioista ja puntaroida niiden vaikutuksia omaan ja työkavereiden hyvinvointiin, et saa viestiäsi yhtään paremmin läpi toistamalla tulosten ja nopean etenemisen merkitystä. Tämä ei tarkoita, että johdettavan käyttäytymistyyli on huonompi kuin sinun, se on vain erilainen. Kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan ja kaikki käyttäytymistyylit ovat yhtä hyviä.

Esimies väripaletin pyörittäjänä

Jos haluat onnistua esimiehenä, myyjänä tai asiantuntijana entistä paremmin ja erottautua kilpailussa, ei riitä, että tiedät ihmisten olevan erilaisia. Sinun on ennen kaikkea tunnettava itsesi ja hyödynnettävä tätä tietoa siten, että saat viestisi perille, myyt ratkaisusi asiakkaalle sekä innostat ja motivoit tiimiäsi, jolloin sinut koetaan entistä vaikuttavampana ja vakuuttavampana asiantuntijana sekä luotettavampana yhteistyökumppanina. Itsetuntemus on tärkeää myös itsensä johtamisen kannalta. Itsensä johtaminen ja vuorovaikutustaidot ovat monien tutkimusten mukaan tärkeimpien työelämätaitojen joukossa myös tulevaisuudessa.

Asiantuntijuus on välttämätöntä, mutta vuorovaikutus on se, mikä ratkaisee! Tulokselliseen ja suunnitelmalliseen tekemiseen sekä ammattimaisen ja rakentavan vuorovaikutuksen vahvistamiseen työyhteisön erilaisten ihmisten kanssa tarvitaan työvälineitä. Tutustu Mercurin vuorovaikutustaitojen valmennuksiin:

Linkin takana seuraava toteutus valmennuksesta. Voit aina kysyä myös asiakaskohtaista!
Vakuuttava esiintyminen

 

Virpi Teronen on myynnin ammattilainen ja valmentaja Mercuri International Oy:ssä. Hänen erityisosaamistansa ovat asiantuntijoiden myyntityö, myynnillinen asiakaspalvelu ja työyhteisön vuorovaikutustaidot.

 

Lue myös: Ostaminen ja myynti muuttuivat – entä asiakaspalvelu?

Tutustu Mercurin valmennuksiin Oppiassa tästä!