Ammattilaiselta ammattilaiselle - Tarinoita yli 200 kouluttajakumppanin verkostolta

Asiakaspalvelu / Service Desk / Contact Center

10 tapaa saada asiakkaat kiukkuisiksi kirjoittamalla

Onko teillä vain tyytyväisiä asiakkaita? Haluaisitko lisää reklamaatioita yrityksellenne? Tässä 10 oivaa tapaa saada asiakkaat kiukkuisiksi kirjoittamalla.

Yhdyssana virheet ovat hauskoja. Niitä kannattaa viljellä useasti. Lukijoista on hauska bongata niitä, ja ne antavat sinusta ja organisaatiostasi joviaalin kuvan: ei meillä välitetä pikkujutuista! Meillä on niin kova vauhti päällä, ettei yksinkertaisesti ehditä kaikkea sana kirjasta tarkistaa.

Muutenkaan ei kannata välittää kieliopista. Sehän on vain nutturapäisten kielipoliisien kiusantekoa. Asiakkaasta tuntuu, että olet digitaalisen vallankumouksen aallonharjalla, kun kirjoitusvirheitä löytyy vähintään yhtä paljon kuin Suomi24-palstalla.

Laita chattiin ja Skypeen ja vastaaviin aina mahdollisimman paljon hymiöitä 🙂 🙂 Tai vielä parempi, viesti vaan emojeilla. Asiakkaista on hauskaa arvailla, mitä tarkoitit vaikkapa lehmänkuvalla viestin lopussa.

Älä tervehdi asiakkaita sähköposteissa. Semmoinenhan on vain vanhentunut turha tapa, eikä rituaalisilla tervehdyksillä ole enää niin väliä. Ethän sinä varmaan työpaikallekaan tullessa ketään tervehdi, yhtä turhaa sekin.

Muista lyhentää niin paljon kuin keksit. Esimerkiksi Ystävällisin terveisin voi aivan hyvin kirjoittaa yt-Marko tai yt-Pirjo. Vielä parempi jos teillä on yt:t menossa! Lukijat voivat arvailla, koska tulee sinun vuorosi.

Älä koskaan mieti yhtään, ennen kuin alat kirjoittaa. Ajanhukkaahan se vain on. Jää lukijallekin jotain tekemistä, kun hän yrittää saada järjenjuoksustasi selvää. Eihän niillä muutakaan tekemistä ole. Ja tarkistaminen sitten? So last season! Elämme hektisessä maailmassa, joten mitä nopeammin saamme tekstit asiakkaille, sitä parempi.

Muista kirjoittaa asiakasviesteihin aina organisaatiosi omat prosessit ja kuvata, miten hienosti te teillä asiat hoidatte. Tämä on asiakkaista hyvin kiinnostavaa. Jos jostain löytyisi vielä organisaatiokaavionne, se kannattaa ehdottomasti liittää vielä viestiin mukaan.

Omaa asiantuntemustaan kannattaa aina korostaa. Parhaiten se onnistuu sivistyssanojen ja oman alan jargonin viljelyllä. Asiakkaat ihailevat hienoa tekstiäsi samalla kun etsivät Wikipediasta suomenkielistä vastinetta termeillesi.

Huumori asiakkaille toimii aina! Tekstiin kannattaa ujuttaa mukaan vitsikäs kommentti vaikkapa asiakkaan tietoteknisistä kyvyistä. Huumori keventää mielialaa, ja saa asiakkaat luottamaan organisaatiosi ketteryyteen.

Lopuksi: Muista vastata aina mahdollisimman pitkällä viiveellä. Meillä tärkeillä ihmisillä on aina kiire (muuten emme olisi tärkeitä), joten on hyvä antaa aina asiakkaiden odottaa vastauksia. Ihan lyhyenkin kuittauksen lähettämistä kannattaa aina lykätä pari viikkoa, jotta varmasti asiakas huomaa, että meillä on kiire, ja että olemme tärkeitä. (Ps. Jos sinulla on ihan oikeasti kiire, niin älä loukkaannu tästä. Joillakin meistä on tosiaan ihan oikeasti tekemistä päivät pitkät, uskon sen)

Tule kuulemaan Markon seuraaviin koulutuksiin, miten asiakkaat pidetään tyytyväisinä: Chat asiakaspalvelussa 13.9.Kirjoita ja vaikuta 18.10.
Koulutukset saa myös tehokkaina tiimikohtaisina 3 tunnin tietoiskuina. Kysy lisää allekirjoittaneelta!

Tervetuloa myös 26.9. klo 9.00 alkavaan maksuttomaan webinaariin 10 vinkkiä asiakasviestintäsi kehittämiseen

 

marko_uusitalo

Marko Uusitalo

Kirjoittajalla on 20 vuoden kokemus kouluttamisesta eri aloilla. Uusitalo on valmentanut muun muassa viestintää, kirjoittamista, asiakaspalvelua, vuorovaikutteisuutta ja sosiaalista mediaa. Tällä hetkellä Uusitalo tekee pääasiassa chat-, kirjoittamis- ja service desk agentin peruskoulutusta. Lisäksi hän tekee kirjoitus- ja käännöstöitä.