Viestin saaminen näkyville sosiaalisessa mediassa on lisääntyvissä määrin hankalaa yrityksille ja yhteisöille. Aiemmin Facebook- tai Twitter-päivitys näkyi varsin tehokkaasti sivun seuraajille tai tykkääjille, mutta nyt tilanne on muuttunut.

Pessimistien mukaan some-palvelut ovat muuttuneet ahneiksi eivätkä enää anna ilmaista näkyvyyttä yrityksille. Tässä on totuuden siemen, sillä toki some-palveluidenkin tarkoitus on tehdä voittoa. Tämä ei kuitenkaan ole ainoa eikä edes tärkein syy siihen, miksi yritysten ja yhteisöjen tekemät julkaisut eivät enää aikoihin ole saaneet yhtä paljon näkyvyyttä kuin aiemmin.

Somen pullataikina

Kyse on yksinkertaisesti sisällön määrästä, jota ihmiset ovat tilanneet sosiaalisessa mediassa. Jos henkilö seuraa vaikkapa Twitterissä kahtasataa twiittaajaa, hän ei tule mitenkään näkemään kaikkia päivityksiä, vaan osa yksinkertaisesti hautautuu määrän alle.

Kun ihmiset ovat vuosien ajan tykänneet useammasta ja yhä useammasta sivusta Facebookissa ja seuranneet useampia ja yhä useampia twiittaajia, heidän uutisvirtansa ovat täyttyneet.

Tämä taasen loi ongelman some-palveluille, kun ihmiset eivät enää löytäneet somesta mielenkiintoisia päivityksiä yhtä helposti kuin aiemmin. Tärkeät julkaisut hukkuivat vähemmän tärkeiden virtaan ja some-palveluiden käytöstä tuli vähemmän mielenkiintoista ja palkitsevaa.

Ratkaisuna Facebook muutti etusivunsa EdgeRank-algoritmiin perustuvaksi eli käyttäjälle näytetäänkin julkaisuja, joista Facebook uskoisi käyttäjän olevan kiinnostunut. Twitter ja monet muutkin some-palvelut toimivat hieman samaan tapaan.

Algoritmin kyydissä

Tässä ympäristössä yrityskäyttäjän on hyväksyttävä se ikävä tosiasia, että et ole kiinnostava. Sori, et vain ole. Ihmiset eivät tule Facebookin ja Twitterin kaltaisiin ympäristöihin kuullakseen, mitä yrityksesi viestinnästä vastaavalla on sanottavaa.

Tämän vuoksi sosiaalisessa mediassa yrityksen viestinnän on oltava hyvin suunniteltua. Kaiken viestinnän näkyvyyden ratkaisee algoritmi, joka näyttää käyttäjälle julkaisuja, joista hänen uskotaan olevan kiinnostunut. Yksi tekijä, jolla julkaisun kiinnostavuutta arvioidaan, on reagoinnin määrä: mitä enemmän tykkäyksiä, kommentteja, jakoja ja klikkauksia julkaisusi saa, sitä kiinnostavammaksi Facebookin EdgeRank sen arvioi ja sitä useammalle julkaisu sitten näytetään. Asian voi summata näin: mitä useampi pitää kirjoituksestasi, sitä useampi tulee pitämään kirjoituksestasi myös jatkossa.

Sosiaalisessa mediassa avainsana onkin engagement. Mitä enemmän saat ihmiset aktivoitua mukaan keskusteluun, sitä paremmin pystyt levittämään viestiäsi sosiaalisen median nykytodellisuudessa. Hyvä julkaisu ei enää yksinään riitä, vaan julkaisun pitäisi myös olla reagointiin rohkaiseva eli jenkkitermiä lainatakseni engaging.

Rahalla pääsee, hevosella ei

Toinen vaihtoehto näkyvyyden saamiseksi on ostettu näkyvyys. Yrityksen tai yhteisön ei pidä pelätä laittaa rahaa sosiaalisen median näkyvyyteen. Some-mainonta on kasvanut joka vuosi eikä näytä olevan loppumaisillaan.

Jokainen julkaisu ei voi yhtä aikaa markkinoida tuotteitasi ja olla vahvasti kanssakäymiseen rohkaiseva. Tämän takia ostettu näkyvyys onkin äkkiä pakollista, erityisesti silloin, kun haluat myydä jotain. Ostettu näkyvyys ei ole kovin kallista ja sen edut ovat moninaiset.

Tärkein etu on tietysti ostetun näkyvyyden tarkka kohdentaminen. Voit määrittää hyvin tarkasti, kuka viestisi näkee ja oikean kohderyhmän valinta tekee viestisi tehosta moninkertaisen. Näin saat viestisi näkyville maksetulla näkyvyydellä myös sellaisille ihmisille, joita et muuten olisi löytänyt mitenkään.

Hinta on myös suhteellisen halpa, etenkin jos sitä vertaa toiseen vaihtoehtoon. Näkyvyyden ostaminen on halvempaa kuin saman näkyvyyden hankkiminen omalla työllä. Kuvittele esimerkiksi, että haluaisit hankkia Facebook-sivullesi tuhat tykkääjää. Paljonko joudut rummuttamaan itseäsi ja brändiäsi tämän tavoitteen eteen? Montako tuntia työaikaa joudut tähän käyttämään? Jos tuntipalkkasi on vaikkapa 20 euroa, kymmenen tunnin työ on 200 euron kustannus.

Jos taas hankit tykkääjät Facebook-markkinoinnilla, kustannus on pienempi. Jos esimerkiksi pistäisit edellä mainitun 200 euroa Facebook-markkinointiin, saisit sillä todennäköisesti enemmän tykkääjiä kuin kymmenen tunnin työlläsi.

Uusi somen maailma

Somen yrityskäytössä onkin sisäistettävä nämä kaksi keskeistä konseptia:

  1. Sisällön on oltava vuorovaikutukseen ja reagointiin rohkaisevaa tai sisältö ei saa näkyvyyttä.
  2. Osa sisällöstä saa kunnolla näkyvyyttä vain ostamalla sitä.

Sosiaalisen median muutokset eivät ole mahdottomia sisäistää ja somesta saakin paljon irti, kun sen pelisäännöt tuntee.

Näitä pelisääntöjä avaan mielelläni enemmänkin sosiaalisen median kursseillamme. Jos somen käyttö yrityksessä kiinnostaa, kannattaakin tutustua Facebookin käyttö yrityksessä tai Twitterin käyttö yrityksessä-koulutuksiimme. Tai jos nimenomaan markkinointi kiinnostaa, Markkinointi sosiaalisessa mediassa tutustuttaa sinut lähemmin nimenomaan markkinointityökaluihin sekä maksullisen ja ilmaisenkin näkyvyyden hankkimiseen. Tervetuloa!

Esa Riutta
Esa Riutta

Kirjoittaja on kouluttaja ja verkko-oppimisen asiantuntija. Hän vastaa Wistecin verkko-oppimispalvelun kehittämisestä ja hänet tunnetaan myös WebOpe -nimikkohahmon äänenä ja sydämenä.  Esa on graafisesti ja sosiaalisesti suuntautunut, mikä näkyy myös hänen erikoisaloissaan: sosiaalinen media ja verkkopalvelut ovat vahvasti hallussa. Esa tuntee PowerPointin läpikotaisin ja kouluttaa käytön lisäksi myös esiintymistä sen kanssa. Esa on asiakaspalautteissa viidellä tähdellä kiitetty kouluttaja, joka on kiinnostunut asioista laaja-alaisesti ja on aina ensimmäisenä tutustumassa uusiin palveluihin ja ohjelmistoihin.

Wistec Oy on yksi Oppia.fi – Oppimisen verkkokaupan 50:stä koulutuskumppanista. Tutustu luokkakoulutuksiin ja etäopetuskursseihin!