Eurokangas on perheyritys, joka on lähtenyt liikkeelle vuonna 1945 Lahden Vapaudenkadulle perustetusta kangaskaupasta. Vuonna 2022 Eurokankaalla on 31 myymälää ympäri Suomea, sen liikevaihto on yli 35 miljoonaa euroa ja yrityksessä työskentelee noin nelisensataa työntekijää.
Vaikka Eurokankaan ydinbisnes on yhä myydä kankaita, kuuluu sen tarjoomaan nykyään myös muita tuotteita ja palveluita. Erittäin suosittuja ovat asiakkaille kustomoidut tuotteet, kuten mittatilaustyönä tehdyt verhot, tyynyt ja peitot.
Sinänsä sisustustekstiilien ompeluttaminen ei ole uusi juttu. Uutta on se, että tilauksen voi tehdä täysin kotoa käsin verkkokaupasta, ja että omien mittojen mukaan ommeltu valmis tuote toimitetaan kotiin.
Takamatkalta johtavaksi kangasverkkokaupaksi
Hyppy pienestä kangasputiikista koko Suomen tavoittavaksi ketjuksi ei tietenkään ole tapahtunut hetkessä. Kuten ei myöskään digihyppy Suomen johtavaksi kangasverkkokaupaksi.
”Olemme lähteneet digitalisaatioon takamatkalta moneen muuhun toimialaan verrattuna. Samalla olemme joutuneet miettimään, miten uusimme ja kehitämme toimintatapoja, jotka sopivat verkkokauppaan”, kertoo Eurokankaan verkkokanavajohtaja Antti Voutilainen.
Voutilaisen mukaan haastavinta onkin ollut juuri vanhojen tapojen ja kanavien yhdistäminen uudenlaiseen ajatteluun. Oman haasteensa ovat tuoneet samaan aikaan käynnissä oleva ERP-projekti ja sen mukana tulleet uudistukset master-dataan ja siihen, mistä tuotetieto haetaan verkkokauppaan.
Tiedonkulun parantamisella ja ihmisten osallistamisella verkkokaupan kehitystyöhön on ollut iso rooli myös verkkokaupan ja toimintatapojen kehittämisessä.
”Mitä enemmän ihmisiä eri osastoilta otetaan mukaan verkkokaupan kehittämiseen, sitä paremmin kaikki tarvittava tieto ja osaaminen saadaan mukaan.”
Ambientian Head of eCommerce Timo Humalamäki on tehnyt Eurokankaan kanssa tiivistä yhteistyötä jo vuosien ajan. Myös hän kannustaa Eurokankaan tavoin osallistamaan kehitystyöhön eri sidosryhmiä mahdollisimman laajasti:
“Kaikkien sidosryhmien tulee olla alusta asti mukana verkkokaupan kehitystyössä. Jokaisella sidosryhmällä on oma vaikutuksensa verkkokauppaan ja esimerkiksi siihen, miten tuotteet näkyvät verkkokaupassa ja mitä tietoa niistä löytyy. Pienillä asioilla on lopulta suuri vaikutus asiakaskokemukseen.”
Verkkokaupan rakentaminen onkin vaatinut Eurokankaalta ihan uudenlaisia toimintapoja: ketteryyttä, kanbaneja ja sprinttejä.
Käytännössä uudet toimintatavat ovat näkyneet arjessa rohkeutena testata asioita ja muuttaa toimintamalleja siitä, mihin perinteisessä kivijalkamallissa on totuttu.
Uranuurtajuus vaatii rohkeutta
Vaikka Eurokankaalla on ollut matkan varrella melkoisesti kurottavaa, on se silti omalla toimialallaan rohkea edelläkävijä.
”Vaikka esimerkiksi Amazonilla on oma kangaskauppansa ja on joitain satunnaisia nichejä, joilla kangastoimittajat ovat innovatiivisia, ei toimialassa ole vielä tapahtunut suurta digimurrosta. Kauppa on siirtynyt enemmän verkkoon koronan vauhdittamana, mutta uudet palvelut ja toimintamallit ovat vasta tulossa”, Voutilainen kertoo.
Eurokankaan edelläkävijyydestä kertoo sekin, että myös muiden toimialojen verkkokaupat ovat aktivoituneet ottamaan oppia verkkokaupan toiminnallisuuksista ja nopeudesta.
Rohkea uranuurtajuus näkyy myös siinä, että Eurokankaalla on uskallettu syleillä monia muita organisaatioita pelottavaa kokeilukulttuuria. Erilaisia kokeiluja on tehty ja asioita on viety eteenpäin, vaikkei lopputuloksesta ole aina ollut takeita. Esimerkiksi verkkokaupasta julkaistiin beta-versio, jotta siitä saatiin palautetta mahdollisimman varhain.
”Otimme riskin, että myyntiin voi tulla merkittävä pudotus. Mutta jos emme olisi laittaneet verkkokauppaa ulos keskeneräisenä, hinkkaisimme sitä yhä kuntoon”, Voutilainen arvelee.
”Suosittelen tällaista rohkeaa kokeilemista kaikille. Me saimme saman tien arvokasta asiakaspalautetta ja opimme tosi nopeasti, miten verkkokauppaa pitää kehittää.”
Eikä myyntikään lopulta kärsinyt kokeilusta merkittävästi. Ja verkkokauppa toimii mainiosti – ainakin jos toimivuutta mitataan asiakastyytyväisyydellä ja myynnin kehityksellä.
Verkkokaupan pitää toimia sulavasti ja nopeasti. Sillä on merkitystä sekä asiakkaille että Googlelle, jonka algoritmissa sivuston nopeus ja käytettävyys korostuvat koko ajan enemmän.”
Verkkokauppa on vasta alkua
Mutta mitä nyt, kun verkkokauppa pyörii ja asiakkaat ovat tyytyväisiä sen toimivuuteen? Onko kaikki nyt tehty vai voiko Eurokangas vielä viedä liiketoimintaansa uudelle tasolle?
Kyllä voi.
Koko uudistuksen taustalla oli yrityksen tavoite laajentaa ulkomaille. Tätä varten tarvittiin todella hyvä verkkokauppa-alusta, jonka perusasiat toimivat hyvin. Näin ei enää laajentumisvaiheessa ole tarpeen tehdä ylimääräisiä taikoja tai temppuja, vaan voidaan keskittyä varsinaiseen tavoitteeseen.
Ulkomaille laajentumisen lisäksi tavoitteena on tarjota asiakkaille aiempaa personoidumpi ja yksilöllisempi ostokokemus. Tässä apuna toimii asiakasdata, jonka tuella voidaan tarjota asiakkaalle juuri hänen keittiönsä ikkunaan sopivia jouluverhoja tai sohvatyynyjä, jotka ovat sävy sävyyn olohuoneen verhokankaan kanssa.
Kovin kaukana ei ole myöskään se, että verkkokauppa ja myymälä ovat yhtä jatkumoa: asiakas voi ensin hypistellä kankaita myymälässä ja sitten mennä kotiin ottamaan mitat ja tekemään tilauksen netissä.
Paljon on siis vielä tehtävää. Ja kun vaikeimmat pohjatyöt on tehty, voidaan keskittyä uusien palveluiden ja liiketoimintamallien kehittämiseen – ja näin parantamaan asiakaskokemusta entisestään.
Yhteistyö Ambientian kanssa jatkuu yhä tiiviinä. Ja miksei jatkuisi, onhan se sujunut tähän mennessä kitkatta.
”Parasta yhteistyössä on ollut mutkaton ja läheinen yhteistyö. Lisäksi olen pitänyt tavasta, jolla kehittäjät on valittu projektiin. Pelkkä CV:n selailu ei riitä ja on ollut hyvä, että ennen mukaan liittymistä on pidetty tutustumispalaveri. Siinä on molemmin puolin päästy tutustumaan toiseen ja näkemään, miten yhteistyö voisi toimia.”
Alkuperäinen blogiteksti on luettavissa täällä
Ambientia on Projektipäivien kumppani. Tule mukaan Projektipäiville 25.-26.10.2022 Helsingin Messukeskukseen!