Ammattilaiselta ammattilaiselle - Tarinoita yli 200 kouluttajakumppanin verkostolta

Asiakaspalvelu

Hyöty irti neuvotteluista

Erilaiset neuvottelut ovat työtä useimmille meistä. Joskus tapaamisia on monia päivässä, ja silloin ne usein muuttuvat rutiininomaisiksi. Tällöin tehokkuus ja tuloksellisuus laskevat. Tässä muutamia vinkkejä, joilla neuvotteluista saadaan hyöty irti.

Valmistaudu neuvotteluun. Ennen neuvottelua analysoi neuvottelutilanne, mieti aihe ja tavoitteet sekä tutustu mahdollisuuksien mukaan neuvottelukumppaneihisi.

Tunnista neuvottelutyylit. Opettele tunnistamaan erilaisia neuvottelu- ja viestintätyylejä. Kun tunnistat vastapuolesi tavan neuvotella, voit mukauttaa oman viestintäsi vastapuolen tyyliin. Mukautumalla neuvottelu etenee joustavammin.

Kuuntele älä vain kuule. Kuuntelemalla neuvottelukumppania, saat selville hänen asenteensa ja motiivinsa sekä tietoa hänen perusteluistaan ja tavoitteistaan. Näiden tietojen avulla voit rakentaa oman neuvottelustrategiasi.

Jäsennä puheenvuorosi. Mitä paremmin jäsennät ja kohdennat puheenvuorosi, sitä helpompi neuvottelukumppanisi on se ymmärtää. Neuvottelu on tilanne, jossa käytetään useita puheenvuoroja, jolloin jäsentelyä ja kohdentamista pitää tehdä koko tapaamisen ajan.

Kunnioita neuvottelukumppaniasi. Omaan tavoitteeseen ei pyritä keinolla millä hyvänsä. Kunnioita neuvottelukumppaniasi, puhuttele kohteliaasti ja toimi muutenkin joustavasti. Näin pääset todennäköisesti parempaan lopputulokseen.

Muista jälkihoito. Neuvottelu ei lopu, kun osapuolet nousevat neuvottelupöydästä. Neuvottelun jälkeen tulee varmistaa, että yhteisesti sovitut asiat toteutuvat käytännössä. Jälkihoidon avulla luodaan pohja myös tuleville tapaamisille.

Tule harjoittelemaan neuvottelutaitojasi Suomen Puheopiston avoimeen valmennukseen 7.5.2019. Valmennuksessa syvennät tietoa, miten neuvotellaan tehokkaasti, saat välineitä valmistautua neuvotteluihin ja vahvistat viestintätaitojasi tuloksellisena neuvottelijana.

Lue lisää valmennuksesta ja ilmoittaudu mukaan!

Kirjoittaja Emmi Mälkiä on Suomen Puheopiston esiintymistaidon, työyhteisö- ja asiakaspalveluviestinnän valmentaja.  Hän on toiminut tehtävissään jo lähes 10 vuotta. Päämääränä kouluttaja haluaa edesauttaa työyhteisöjen hyvinvointia olemalla mukana kehittämässä organisaatioiden viestintäkulttuuria. Hän näkee toimivan vuorovaikutuksen olevan tärkeä osa ihmisen hyvinvointia niin työelämässä kuin missä tahansa muuallakin.