Ammattilaiselta ammattilaiselle - Tarinoita yli 200 kouluttajakumppanin verkostolta

Oman osaamisen kehittäminen

Oppijan koulu – FAIL #1 Hauskuus

Oppimisen halutaan olevan hauskaa. Motivaation ja innostuksen herättämiseksi tarvitaan positiivisia tunteita. Tiedämme, että hauskuus ja positiivinen asenne edistävät oppimista. Hauska oppiminen on vahvasti edustettuna jo varhaiskasvatuksessa, ja siitä ollaan tekemässä jopa suomalaista vientituotetta. Hauskuudessa sinänsä ei siis ole mitään pahaa tai väärää. Päinvastoin. Hauskuus ei kuitenkaan saa tai voi tarkoittaa, ettei meidän tulisi tehdä myös työtä oppimisen eteen. Hauskuus ei siis tarkoita helppoutta. Usein oppiminen ei ole helppoa, eikä sen pidäkään olla helppoa.

Hauskuus ei riitä

Jos halutaan oppia jotain pysyvästi, on meidän muokattava aivoja ja tätä kautta ajatteluamme. Aivot tarvitsevat ponnistelua ja haastamista, jotta syntyy uusia hermoverkkoyhteyksiä eli pysyviä oppimistuloksia. Aivot siis muuttuvat joka päivä. Tiedollisessa oppimisessa me itse kontrolloimme aivoissa tapahtuvia muutoksia. Tämä työ ei ole aina helppoa tai hauskaa ja se vaatii kovaa työtä. Tapoja oppia on monia ja mitä monipuolisemmin käytämme erilaisia oppimisen keinoja, sitä paremmin myös opimme.

Koska viimeksi olet käyttänyt omassa opiskelussasi kaikkia oppimisen eri keinoja, kuten lukemista, piirtämistä, käsillä tekemistä, harjoittelua, toistamista, mielikuvien luomista, puhumista, kirjoittamista ja opettamista?

Oppimistekniikat

Oppimiseen vaikuttavat monet asiat. Tärkeää on tuntea itsensä oppijana ja löytää itselle paras ja tehokkain tapa oppia, oma oppimistyylisi. Oman oppimistyylin löytäminen ei tarkoita sitä, että et omaksu tietoa muilla tavoilla. Oppimistyyliä voidaan pitää sinun vahvuutenasi tai suosikkinasi. Kun tiedät vahvuutesi ja suosikkisi, niin voit helpommin keksiä tapoja, joilla oppiminen sujuu parhaiten. ”Vaihtelu virkistää”, sanoi kissa, kun mummolla pöytää pyyhki. Voit myös tietoisesti valita muitakin tyylejä ja tapoja kuin oman suosikkisi, sillä me kaikki voimme oppia eri tyyleillä.

Parhaiten meidän oppimista näyttääkin tutkimusten mukaan tukevan se, että opittavalla asialla on meille merkitystä.

Perinteiset oppimistyylit – onko niitä olemassa?

Suurimalle osalle meistä on opetettu, että eri oppijat oppivat eri tavoilla. Uusien tutkimusten mukaan kuitenkaan ei ole näytetty toteen, että eri oppimistyylit oikeasti auttaisivat oppimaan paremmin. Alla on lyhyt esimerkki erilaisista oppimistyyleistä ajatuksen herättämiseksi. Minkälainen oppija sinä olet?

Visuaalinen

Opit näkemällä ja katselemalla. Painat asiat mieleesi kuvina. Koet, että kuvat, mielikuvat ja värit ovat sinulle tärkeitä oppimisen apuja. Saatat esim. muistaa missä kohtaa sivua jokin kuva oli, vaikka et välttämättä muista sisältöä.

Auditiivinen

Muista asioita kuuntelemalla. Muista helposti ja tarkasti puheen, keskustelut ja jopa erilaiset äänensävyt. Erilaiset äänimateriaalit ovat sinulle tärkeitä oppimisen apuja.

Kinesteettinen

Olet taitava fyysisissä asioissa ja opit tekemällä. Koet, että opit parhaiten liikkumalla ja koskemalla. Hyvä kehomuistisi auttaa palauttamaan mieleen asioita. Aistit helposti ilmapiirin ja olet huomannut, että huono ilmapiiri ehkäisee oppimista.

Taktiilinen

Teet mielelläsi muistiinpanoja ja koet, että käsin tehtävät asiat auttavat sinua oppimisessa. Saatat harrastaa mielelläsi askartelua tai muita käsitöitä. Olet huomannut, että keskityt paremmin, mikäli sinulla on käsissäsi jotain hypisteltävää.

Tunnistitko itsesi?

Hienoa, jos tunnistit. Muista kuitenkin, että voit oppia kaikilla eri tavoilla ja usein itse opittavan asian sisältö määrittää parhaimman tavan oppia, ei sinun oppimistyylisi. Kokkaamaankaan ei opi pelkästään keittokirjoja lukemalla. Raaka-aineet pitää tuntea, eri tekniikoita harjoitella ja ruokaa pitää myös itse valmistaa. Maistamisestakaan ei ole haittaa prosessin aikana. Matematiikkaa voi oppia lukemalla ja laskemalla. Toiset taas oppivat matematiikkaa katsomalla opetusvideoita ja kolmannet luennoilla keskustelemalla. Tapoja on siis monia.

Meiltä löytyy kaikki

Kaikkia erilaisia oppimisen tapoja voi siis soveltaa mihin tahansa oppimisen aiheeseen. Palvelujohtamista voi opetella Apollo13 simulaatiopelin avulla, projektijohtamista rakentamalla pyramideja, GDPR:stä voi kuunnella webinaareja, toimintamalleista voi piirtää kuvia, prosesseille voi antaa värikoodeja, opitut faktat voi ympätä hulluun kertomukseen tai niistä voi tehdä laulun.

Oppimiseen liittyvää työtä emme voi puolestasi tehdä, mutta voimme helpottaa sitä huomattavasti. Olemme lähteneet rakentamaan oppijan taivasta. Oppia.fi on pilvipalveluna tuotettu oppimisen verkkokauppa, josta löydät uutta opittavaa helposti. Oli oma tapasi oppia siis mikä tahansa, niin Oppia.fi verkkokaupasta löydät takuulla sinun oppimistyylillesi sopivaa uutta opittavaa.

Oppijan koulu #FAIL -blogisarjassa tutustutaan oppimisen anatomiaan ja käydään läpi käytännönkokemuksen kautta, mikä usein seisoo uuden oppimisen tiellä ja miten omia oppimistapoja voi harjoittaa.

 

 

petri_vayrynen

Petri Väyrynen

Kirjoittaja on sarjayrittäjä, joka innostuu uuden oppimisesta ja opettamisesta. Kotona, töissä ja vapaa-ajalla.